Nainen, täydennä päivän paloja maitovalmisteilla

08.03.2019

Hyvä aamu-, väli- ja iltapala on helppo koostaa, kun valitsee kolmesta elintarvikeryhmästä: kasvikset, vilja ja maito. Vaihtoehtojen mahdollisuudet ovatkin sitten rajattomat.

Lasillinen kylmää, rasvatonta maitoa ja runsailla kasviksilla höystetty ruisleipä ovat voittamaton klassikko. Maustamaton jogurtti, mysli ja pakastemarjat ovat pehmeän ja rouskuvan herkullinen liitto. Viileä viili talkkunalla ja mustikoilla tuo kesän mieleen. Piimästä tai jogurtista, marjoista ja kauraleseistä surauttaa hetkessä kiireiselle pehmeän ja täyttävän smoothien.

Naisille maistuu jogurtti

Hapanmaitovalmisteet maistuvat naisille, ja suosituin näistä on jogurtti. Naiset nauttivat enemmän hapanmaitovalmisteita kuin miehet ja yli 45-vuotiaat enemmän kuin nuoremmat naiset. Nuoremmat naiset taas käyttävät maitoa enemmän kuin yli 45-vuotiaat. Juustot maistuvat nuoremmille naisille: 18–64-vuotiaat syövät juustoa enemmän kuin yli 65-vuotiaat naiset.

Naiset käyttävät noin 400 grammaa maitovalmisteita yhteensä päivässä. Tästä määrästä on ikäryhmästä riippuen noin 200 grammaa maitoa, 114-138 grammaa hapanmaitovalmisteita, 31-39 grammaa juustoa ja muita maitovalmisteita noin 25 grammaa. Tiedot selviävät Ravitsemus Suomessa – Finravinto 2017 -julkaisusta.

Lähde:
Liisa Valsta, Niina Kaartinen, Heli Tapanainen, Satu Männistö, Katri Sääksjärvi (toim.) Ravitsemus Suomessa – FinRavinto 2017 –tutkimus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Raportti 12/2018.