Kuuma maitokaakao maistuu hiihtoretken jälkeen

14.02.2019

Koululaisten talvilomalla on aikaa ulkoilla. Hiihtolenkin, pulkkamäen tai luistelun jälkeen välipalalla maistuu lämmin maitokaakao ja voileipä.

Kaakaon valmistus on pienellekin koululaiselle mahdollista mikroaaltouunissa. Tarvitsee vain sekoittaa kaksi teelusikallista kaakaojauhetta muutamaan desilitraan maitoa ja lämmittää halutun lämpöiseksi mikroaaltouunissa. Vaihtelua kaakaoon saa mausteilla kuten kanelilla, kardemummalla tai chilijauheella. Katso maitokaakaon valmistusvideo .

Maitokaakao sopii palautumisjuomaksi

Jos urheilee tosissaan ja urheilu on tavoitteellista, maitokaakao sopii palautumisjuomaksi. Tuoreessa tutkimuksessa maitokaakaolla oli enemmän myönteisiä vaikutuksia nuorten voiman kehitykseen kuin hiilihydraattipohjaisella juomalla.

Tutkimuksessa verrattiin maitokaakaon ja hiilihydraattipitoisen urheilujuoman tehoa nuorilla urheilijoilla. Juomien hiilihydraattipitoisuudet olivat yhtenevät. Tutkimukseen osallistui yli sata nuorta.

Tutkimus:

Born KA. ym. Chocolate Milk versus carbohydrate supplements in adolescent athletes: a field based study. J Int Soc Sports Nutr (2019) 16:6.