Tiistaina on maidon ja ravitsemuksen juhlapäivä

28.05.2018

Maito ja Terveys ry juhlistaa 60-vuotista taivaltaan ja Ravitsemuskatsaus-lehden 40. vuosikertaa Maitoaamutilaisuudessa tiistaiaamuna Helsingissä. Samalla esitellään uusi maidon ja ravitsemuksen asiantuntija, Maitolähettiläs 2018. Ajankohta on valittu Maailman maitopäivän läheltä.

Maailman maitopäivä on aina kesäkuun ensimmäisenä päivänä. Sitä vietetään maailmanlaajuisesti erilaisin tavoin ja tapahtumin.

Maitoaamutilaisuus on perinteinen kutsutilaisuus yhdistyksen sidosryhmille ja joukkoviestimille. Aamiainen on katettuna 8.30 ja tilaisuus alkaa 9.00 yhdistyksen puheenjohtajan Seppo Rehusen avaamana ravintola Töölönrannassa:

– Maidon käytön edistämisvaltuuskunta päätti toukokuun 23. päivänä vuonna 1958 perustaa yhdistyksen Maito ja Terveys ry – Mjölk och Hälsa rf. Yhdistyksen tarkoituksena oli edistää maidon ja maitovalmisteiden käyttöä sekä tukea ja kehittää kansanterveyttä ja raittiita elämäntapoja. Olemme tällä tiellä myös tänään.

Suomen kouluruokailu täyttää 70 vuotta

Maito ja Terveys on työskennellyt aktiivisesti kouluruuan parissa, ovathan maito ja maitovalmisteet osa ateriamallin mukaista kouluruokailua. Maitotytöt, -poika ja sittemmin Maitolähettiläät ovat jo 44. vuoden aikana kiertäneet kouluissa terveiden elämäntapojen lähettiläinä.

– Missään muualla kouluruokaa ei pidetä osana kouluajan opetussuunnitelmia, toteaa Ulla-Marja Urho, Maito ja Terveys ry:n entinen, pitkäaikainen toiminnanjohtaja. Hän puhuu tilaisuudessa suomalaisesta kouluruokailusta.

Ravitsemuskatsauksen 40. vuosikerta julkaistaan tänä vuonna

– Ravitsemuskatsauksen ensimmäisen vuosikymmenen aihekirjo oli laaja, muistelee Ravitsemuskatsauksen teossa lehden alusta asti mukana ollut Leena Packalén. Leena valottaa aiheesta lisää Maitoaamussa.

Ravitsemuskatsaus 1/2018 julkaistaan 29.5. iltapäivällä juhlapäivän kunniaksi. Lehdessä on Leenan kirjoittama katsaus lehden jokaiseen vuosikymmeneen. Lehti on luettavissa osoitteessa maitojaterveys.fi/ravitsemuskatsaus.html

Maitolähettiläs 2018 esittäytyy

Maidon ja ravitsemuksen asiantuntija, Maitolähettiläs 2018 esitellään Maitoaamussa yleisölle. Sini Kokkola on jo aloittanut työnsä huhtikuun alussa. Hän käy mm. pääkaupunkiseudun kouluissa kertomassa maidosta ja maitovalmisteista osana hyvää ravitsemusta sekä hyvinvoinnista kokonaisuutena.

Maitoaamutilaisuudessa on nyt juhlavuonna tavanomaista enemmän entisiä Maitotyttöjä paikalla jopa yli 35 vuoden takaa.