Ravitsemuskatsaus-lehteä julkaistaan nyt 40. vuotta

14.02.2018

Ravitsemuskatsauksesta julkaistaan tänä vuonna 40. vuosikerta. Lehteä julkaistiin kaksi kertaa vuodessa ammattilaisille suunnattuna paperilehtenä aina vuoteen 2015 asti. Tuolloin lehti siirrettiin verkkojulkaisuksi.

Lehdenteossa alusta asti mukana ollut, ensimmäinen toimitussihteeri ja nykyinen toimituskunnan jäsen Leena Packalén luonnehtii mukana oloaan näin:

”Ravitsemuskatsaus on ollut aikanaan toimitussihteerille oiva keino pysyä ajan tasalla ravitsemuksen ajankohtaisista aiheista. Sen kautta on päässyt tutustumaan asiantuntijoihin ja on saanut välittää punnittua tietoa ravitsemuksen ja terveyden parissa työskenteleville. Ja näin se jatkuu.”

Helppolukuisia lyhennelmiä tutkimuksista

Ensimmäisen lehden pääkirjoituksessa kerrottiin, että lehti sisältää helppolukuisia lyhennelmiä viimeisistä ravitsemustutkimuksista. Jutussa luvattiin tarjota yksi tai useampia hiukan laajempia, moneen eri julkaisuun perustuvia katsauksia ja aivan lyhyitä luonnehdintoja. Perusperiaatteet ovat edelleen samat. Aiheina ovat ajankohtaiset ravitsemuskysymykset – puolivuosittainen katsaus.

Lehden sisältöä on alusta asti suunnitellut ja osin kirjoittanut asiantuntijaryhmä eli toimituskunta. Alussa asiantuntijoiden lisäksi lehden toteutuksessa oli mukana työryhmä. Ravitsemuskatsauksen julkaisija on Maito ja Terveys ry. Liha-alan tiedotus ry oli mukana julkaisijana lehdestä 1/1985 vuoteen 2005 asti.

Vuonna 1983 lehdelle nimettiin ensimmäistä kertaa päätoimittaja ja toimitussihteeri. Ensimmäinen päätoimittaja oli toiminnanjohtaja Ulla-Marja Urho ja toimitussihteeri oli alusta asti jo työryhmässä mukana ollut Leena Packalén. Leena toimii toimituskunnassa edelleen.

Lue Ravitsemuskatsausta verkossa

Lue sähköisiä lehtiä ja juttuja vuosien varrelta. Sivulle lisätään vuoden aikana juttuja vanhoista lehdistä. Nyt sivulle on skannattu ensimmäisen lehden juttu ”Uutisia maidosta” ja sisällysluettelo.

Uusimpaan lehteen pääset tästä https://maitojaterveys.mobie.fi/zine/16/cover