Pääsiäisenä maistuu maitorahkasta valmistettu pasha ja rahkapiirakka

22.03.2018

Rahka maistuu pääsiäisenä monessa muodossa. Pullapohjaan leivottu rahkapiirakka on perinteinen pääsiäisherkku. Pullapohjaisesta taikinasta voi pyöräyttää ison rahkapiirakan tai annoksiksi sopivat pienet rahkapullat.

Pasha on pääsiäisen perinteinen jälkiruoka. Pasha on rantautunut Suomeen ortodoksisesta pääsiäisperinteestä. Sana pasha on venäjää, ja se tarkoittaa pääsiäistä.

Pashasta on monenlaisia ohjeita - helpossa versiossa kaikki ainekset vain sekoitetaan kylminä keskenään. Pasha maustetaan kuivatuilla hedelmillä, ja sen voi koristella maun mukaan tuoreilla tai säilykehedelmillä tai vaikkapa suklaarouheella.

Helppo pääsiäispasha
6 annosta

1 prk (250 g) maitorahkaa
1 tl raastettua sitruunankuorta
1 - 2 rkl sitruunamehua
n. 1/2 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1/2 pakettia (50 g) sokeroitua hedelmäsekoitusta
1/2 dl mantelirouhetta
2 dl kuohu- tai vispikermaa

Vatkaa kerma vaahdoksi. Sekoita kaikki ainekset keskenään tai voit myös jättää hedelmät koristeiksi. Lusikoi seos suodatinpaperilla vuorattuun kahvinsuodattimeen (tippalukoton) tai kostutetulla harsokankaalla vuorattuun pashamuottiin. Valuta kylmässä pitkään, esimerkiksi yön yli. Kumoa pasha tarjoiluvadille, poista suodatinpaperi tai harso ja koristele.

Mikäli haluat valmistaa pashan ilman muottia, voit jakaa seoksen suoraan annosmaljoihin ilman yön yli valutusta.

Rahkapullat

2 dl maitoa
25 g hiivaa
½ munaa (loput voiteluun)
1 tl suolaa
¾ dl sokeria
2 tl kardemummaa
5 - 6 dl vehnäjauhoja
75 g sulatettua tai juoksevaa rasvaa

Täyte:
1 tlk rahkaa
½ dl sokeria
1 muna
½ sitruunan mehu
2 tl vaniljasokeria
½ dl rusinoita

Voiteluun: munaa

Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon. Sekoita joukkoon muna, mausteet ja noin puolet jauhoista. Lisää loput jauhoista kädellä alustaen. Lisää rasva ja alusta taikinaa, kunnes se irtoaa käsistä ja kulhon reunasta. Kohota taikina lämpimässä paikassa liinalla peitettynä kaksinkertaiseksi. Leivo n. 14 pikkupullaa ja laita ne pellille leivinpaperille. Peitä ja kohota lämpimässä.

Sekoita täytteen ainekset kulhossa. Paina pulliin juomalasilla syvennys. Voitele pullien reunat ja levitä täyte syvennykseen.

Paista rahkapullat 225 asteessa uunin keskitasolla n. 10 minuutin ajan.

VINKKI: Voit käyttää myös valmiiksi sitruunalla maustettua rahkaa. Tällöin voit vähentää sokerin määrää.

Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija Katariina Lallukka, 0400 566 202, katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi www.maitojaterveys.fi