Maitolähettiläs Sini Kokkola: Ruokalahja maistuu aina

21.11.2018

- Juustotarjotin saa aina hyvän vastaanoton, innostuu Sini Kokkola, maidon ja ravitsemuksen asiantuntija Maito ja Terveys ry:stä.

- Se sopii viemisiksi joulun alla, joululahjaksi tai tarjottavaksi illanvietossa ystävien kesken. Kokoa tarjottimelle juustoja, keksejä, hilloa ja hedelmiä. Muuta ei tarvita.

Juustotarjotin on klassikko illanistujaisiin. Siihen voi koota erilaisia juustoja, jolloin jokaisen makuun on jotain. Jo kolme erilaista juustoa riittää. Ne ovat myös helppoa ja nopeaa tarjottavaa, kun ruuan valmistukseen ei mene aikaa. Juustot maistuvat erityisen hyvin marras- ja joulukuun pimeinä iltoina. Lisää tunnelmaa saa kynttilävalaistuksesta.

Itsetehdyt makeiset ovat persoonallinen lahja

Muita Sinin suosimia ruokalahjoja ovat itse tehdyt kermatoffeet, tryffelit ja maitosuklaaseen dipatut kuivatut hedelmät.

Itse tehty ruokalahja on kiva antaa ihmiselle, jolla on jo kaikkea. Ruoka ei jää nurkkiin pyörimään vaan tulee syödyksi.

Tiesitkö, että…

• Juustot valmistetaan maidosta. Niissä on maidon tapaan runsaasti proteiinia, kalsiumia ja muita maidon ravintoaineita. Yhden juustokilon valmistamiseen tarvitaan noin 10 litraa maitoa.
  • Pala juustoa on hyvä jälkiruoka. Juuston ravintoaineet, erityisesti kalsium, fosfori ja proteiinin suojaavat hampaita happohyökkäykseltä.
  • Juuston kolot syntyvät käymisen ja hiilidioksidin vaikutuksesta. Juusto ”itkee” ja sen koloihin kertyy nestettä, koska kypsytetyn juuston proteiinin eli kaseiinin kyky sitoa nestettä heikkenee.
  • Rahka ja raejuustokin ovat juustoja. Ne poikkeavat muista juustoista paitsi rakenteeltaan myös rasvan määrältä. Nämä vähärasvaiset juustot ovat monen kuntoilijan suosiossa hyvän proteiinisisältönsä takia.
  • Kypsytetyissä juustoissa ei ole laktoosia, joten ne sopivat sellaisenaan laktoosi-intoleranteille.
  • Suomalaisia juustoja on laaja valikoima kaupan.

Maito ja Terveys ry, Maidon ja ravitsemuksen asiantuntija, Maitolähettiläs Sini Kokkola, info@maitojaterveys.fi, 050 4127 127