Maito tai piimä sopii ruokajuomaksi, jogurtti ja viili välipalaksi

12.01.2018

Maito tai piimä viimeistelevät aterian. Lasillinen maitoa tai piimää täydentää aterian ravintosisältöä mm. kalsiumilla, D-vitamiinilla, monella B-ryhmän vitamiinilla ja jodilla. Lautasmallin mukaisen aterian ruokajuoma on rasvaton maito tai piimä.

Syöminen sujuu hyvin, kun ateriat rytmittyvät pitkin päivää. Monelle sopii aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala -rytmi. Ateriarytmi auttaa jaksamaan aamusta iltaan.

- Jos lounaalla ja päivällisellä ruokajuomana on maito tai piimä, kannattaa valita vielä jollekin palalle esimerkiksi jogurttia, viiliä tai rahkaa ja jollekin voileipä muutaman juustoviipaleen kera, muistuttaa ravitsemusasiantuntija Katariina Lallukka Maito ja Terveys ry:stä.

Yhtä lailla maidon ja piimän sijaan tai vaihtoehtona voi nauttia vähärasvaisia jogurtteja, viilejä, rahkoja ja muita maitovalmisteita vaikka jokaisella päivän palalla. Pala juustoa on erinomainen jälkiruoka aterian päätteeksi. Se katkaisee hampaiden happohyökkäyksen.

Maidon valistusta jo 60 vuotta

Maito ja Terveys ry on viestinyt maidon merkityksestä suomalaisten ravitsemuksessa jo 60 vuotta. Tuona aikana maitovalmisteiden valikoima on laajentunut valtavasti kahdesta maitolaadusta moneen erilaiseen juotavaan maitoon, piimään ja muihin maitovalmisteisiin.

Maitovalmisteet ovat olleet ja ovat edelleen osa valtakunnallisia ravitsemussuosituksia. Puoli litraa – 6 desilitraa nestemäisiä maitovalmisteita ja kaksi-kolme viipaletta juustoa päivässä kattaa elimistön kalsiumin tarpeen.

Lisätietoja:

Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija ja viestintäpäällikkö Katariina Lallukka, puh. 0400 566 202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi

Maitovalmisteiden kulutuksesta

Kuva yhdistyksen julisteesta: Lautasmallin mukaisen aterian ruokajuoma on rasvaton maito tai piimä.