Maito ja Terveys ry juhlii 60 vuottaan

29.05.2018

Maito ja Terveys ry juhlii tänään 60 vuottaan Maitoaamu­tilaisuudessa ravintola Töölönrannassa Helsingissä. Samal­la vietetään Maailman maitopäivää ja esitellään uusi Maitolähettiläs, maidon ja ravitsemuksen asiantuntija Sini Kokkola.

Yhdistyksen puheenjohtaja Seppo Rehunen kertoo yhdistyksen historiasta:

– Maidon käytön edistämisvaltuuskunta päätti toukokuun 23. päivänä vuonna 1958 perustaa yhdistyksen Maito ja Terveys ry – Mjölk och Hälsa rf. Yhdistyksen tarkoituksena oli edistää maidon ja maitovalmisteiden käyttöä sekä tukea ja kehittää kansanterveyttä ja raittiita elämäntapoja. Olemme tällä tiellä myös tänään.

Ravitsemuskatsaus julkaistaan tänään

Maito ja Terveys ry:n julkaisemasta Ravitsemuskatsaus-lehdestä julkaistaan tänä vuonna 40. vuosikerta. Vuoden ensimmäinen numero julkaistaan tänään iltapäivällä verkossa osoitteessa maitojaterveys.fi/ravitsemuskatsaus.html.

– Ravitsemuskatsauksen ensimmäisen vuosikymmenen aihekirjo oli laaja, muistelee lehden teossa alusta asti mukana ollut Leena Packalén.

– Lukijoille tarjottiin asiantuntijoiden katsauksia mm. kuidusta, suolasta, lipoproteiineista, lisäaineista, kasvisruokai­lusta ja paastosta, laktoosista ja maitoallergiasta, ravintorasvoista, kalsiumista ja osteoporoosista. Lehteä ryhdyttiin julkaisemaan ravitsemuksen, terveydenhoidon, opetuksen ja neuvonnan parissa työskentelevien avuksi ja hyödyksi.

Kouluruokailua 70 vuotta

– Koko maassa siirryttiin lakisääteiseen ruokailuun kansakouluissa 1948 mennessä, toteaa Ulla-Marja Urho, Maito ja Terveys ry:n entinen, pitkäaikainen toiminnanjohtaja.

– Missään muualla kouluruokaa ei pidetä osana kouluajan opetussuunnitelmia. Meillä kouluruokailu on osa opetustoimen budjettia. Se on myös osa kansalaistaitojen opettelua ja koulun päivittäistä kasvatustehtävää.

Sini Kokkola on Maitolähettiläs 2018

Maitoaamun päätteeksi Maitolähettiläs 2006 Hanna Kautiainen haastattelee Maito ja Terveys ry:n tuoretta Maitolähettilästä Sini Kokkolaa. Maitolähettiläs on maidon, ravitsemuksen ja terveiden elämäntapojen lähettiläs. Sini aloitti työnsä huhtikuun alussa.

Tapahtumia ympäri maailman

Maailman maitopäivää juhlistetaan kesän kynnyksellä ympäri maailman. Päivää vietetään muun muassa Italiassa, Meksikossa, USA:ssa, Nigeriassa, Indonesiassa ja meillä Suomessa. Viime vuonna Maailman maitopäivää vietettiin 588 tapahtumassa 80 maassa.

Maitopäivän viettoa koordinoi FAO tänä vuonna 18. kertaa. Päivän tarkoituksena on muistuttaa maidon tärkeästä osasta ihmisten ravitsemusta.

#Maitopäivä  #WorldMilkDay  #Ravitsemuskatsaus  #Maitolähettiläs