Maito – hyvä vai paha?

08.11.2018

Maito herättää kuluttajissa valtavasti tunteita ja keskustelua. Onko se terveellistä vai ei? Miten sen tuotanto vaikuttaa ympäristöömme? Entä lehmät, kuinka niitä kohdellaan? Suomi on maitomaa, mutta mikä merkitys sillä on taloudelle?

Asiantuntijoiden vastauksia näihin ja moneen muuhun kysymykseen saa perjantaina Maito ja Terveys ry:n järjestämässä aamupäiväseminaarissa ravintola Sipulin Bankettisalissa. Seminaari on osa yhdistyksen 60-vuotisjuhlavuotta.

Nyt 60 vuotta myöhemmin kaupan hyllyjen edessä ei tuotevalikoimasta totisesti ole pulaa. Kuitenkin, yksi on pysynyt pinnalla läpi aikojen ja se on maito, muistuttaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Hän tarkastelee puheenvuorossaan maidontuottajan haasteita ja tuotannon merkitystä Suomessa nyt ja tulevaisuudessa.

Turvallisen ruuan kotimaassa voi välillä päästä unohtumaan, kuinka hyvää kotimainen maito onkaan ja minkälaisen työketjun sen tuominen pöytään lopulta vaatii. Maidontuotanto on suomalaisen maatalouden ylivoimaisesti tärkein tuotantosektori, Leppä toteaa.

Johtava tutkija Perttu Virkajärvi kertoo esityksessään maidontuotannon ja yleisesti naudankarjatalouden ympäristövaikutuksista, erityisesti globaalien ja kotimaisten vaikutusten eroista. Keskeisinä aiheina ovat kasvihuonekaasut, nurmien hiilensidonta ja vesistökuormitus.

Millaista on lehmän elämä?

Lehmän hyvinvointi -termillä kuvataan lehmän kokemusta. Mutta mitä lehmän mielentutkimus on paljastanut? Mitä ovat lypsylehmien hyvinvoinnin megatrendit? Mitä voidaan sanoa suomalaisten lypsylehmien hyvinvoinnin tasosta? Muun muassa näitä kysymyksiä käsittelee nautojen hyvinvoinnin erityiskysymyksiin perehtynyt dosentti Laura Hänninen Helsingin Yliopiston eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta.

Reijo Laatikainen käsittelee maidon, juuston, jogurtin ja muiden maitotuotteiden terveysvaikutuksia suhteessa muihin eläinproteiinin lähteisiin ruokavaliossamme. Lisäksi esityksessä käydään läpi, millainen merkitys maitotuotteilla on suomalaisten proteiinin ja suojaravintoaineiden saannille. Laatikaisen uuden Pötyä pöydässä -kirjan hengen mukaisesti luennolla kumotaan myös joitakin maitoon ja maitotuotteisiin sitkeästi liittyviä myyttejä ja humpuukijuttuja.