Maidon ja ravitsemuksen asiantuntija, Maitolähettiläs 2018 on Sini Kokkola

29.05.2018

– Syömisen sallivuus ja ruokailun rentous ilahduttaa lapsia, tuore maidon ja ravitsemuksen asiantuntija, Maitolähettiläs 2018 Sini Kokkola iloitsee kohtaamisistaan koululaisten kanssa.

– On ollut tosi antoisaa vierailla kouluissa kertomassa oppilaille maidosta ja ravitsemuksesta. Lapsista näkee, että heistä on kiva kuulla, miten hyvä syöminen on helppoa ja mahtuu mukaan myös sattumia.

Sini aloitti työnsä maidon ja maitovalmisteiden lähettiläänä huhtikuun alussa. Hän on ehtinyt käydä jo useam­massa koulussa puhumassa eri-ikäisten oppilaiden kanssa maidosta, maitovalmisteista, hyvästä syömisestä ja terveellisistä elämäntavoista. Nyt Maitoaamutilaisuudessa hänet esitellään yleisölle.

– Esiintyminen on minulle luontevaa ja nautin siitä, Sini kertoo.

– Opiskelun ohella olen muun muassa toiminut Agronomiliiton opiskelijapromoottorina ja esitellyt liiton toi­min­taa opiskelijoille. Lasten parissa olen työskennellyt Makukoulu-tapahtumakiertueella ja varhaisnuorten leireillä.

Sini on viittä vaille valmis ravitsemustieteilijä Helsingin yliopistosta. Työnsä lisäksi hän tekee pro gradu -tutkiel­maansa FinRavinto 2017 menetelmävertailusta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Sini on kotoisin Kotkasta.

Rasvatonta piimää ruokajuomaksi

Maitovalmisteet kuuluvat Sinin jokaiseen päivään.

– Aloitan aamuni maitoon keitetyllä puurolla, johon lisään kotimaisia marjoja ja raejuustoa, Sini valaisee maidonkäyttöään.

– Ruokajuomaksi valitsen rasvattoman piimän. Maustamaton jogurtti on kestosuosikkini ja syön sitä joka päivä.

Ravitsemus ja liikunta nivoutuvat yhteen

Maitolähettiläs on paitsi maidon ja ravitsemuksen myös terveiden elämäntapojen lähettiläs. Urheilullinen Sini liikkuu monipuolisesti. Hän käy mm. kuntosalilla, lenkkeilee ja liikkuu luonnossa. Aiemmin hän harrasti pitkään koripalloa ja kolmen vuoden ajan SM-tasolla.

– Urheilijan ravitsemus on kiinnostava aihe. Olen suorittanut urheiluravitsemuksesta opintokokonaisuuden. Ruuan terveellisyys on minulle todella tärkeää.

Kesällä vierailuja Ruokakouluissa

Kesällä Maitolähettiläs vierailee muutamalla 4H-yhdistyksen järjestämällä Ruokakoulu-kesäleirillä. Hän kertoo siellä lapsille maidosta, maitovalmisteista ja ravitsemuksesta sekä pitää hauskan liikuntatuokion. Ruokakoulu on 8–12-vuotiaille lapsille suunnattu päiväleiri. Sinin kesään mahtuu myös töitä muissa kesän tapahtumissa.

Syksyllä Sini jatkaa koulukäyntejään pääkaupunkiseudun kouluissa kahtena päivänä viikossa. Maitolähettiläällä on omat Facebook-sivut: Seuraa Maitolähettilästä Facebookissa

Kuvia Sinistä

Maito ja Terveys ry
Maidon ja ravitsemuksen asiantuntija, Maitolähettiläs Sini Kokkola, puh. 050 412 7127 maitolahettilas(at)meiliboxi.fi