Huomenna on kansainvälinen koulumaitopäivä

25.09.2018

Koulumaito on tapetilla huomenna ympäri maailman, kun kansainvälistä koulumaitopäivää vietetään 19. kertaa. Meillä Suomessa monen kouluravintolan seiniä koristavat hauskat julisteet. Maitolähettiläs, maidon ja ravitsemuksen asiantuntija Sini Kokkola tapaa koulumaitopäivänä Helsingin Käpylän peruskoulun 7. luokan oppilaat:

- On ihana päästä keskustelemaan heidän kanssaan kouluruuasta ja maidosta kansainvälisenä koulumaitopäivänä! Oppituntien aikana keskustelemme paljon ja pidän mm. kahoot - tietokilpailuja. Niistä oppilaat ovat olleet todella innoissaan. Kahoot on työkalu, jolla voi laatia tietokilpailuja, joihin oppilaat vastaavat kilpaa älylaitteilla tai tietokoneilla.

Sini on vieraillut kevään ja syksyn aikana noin 13 pääkaupunkiseudun koulussa ja loppuvuoden käynnit on jo sovittuna. Vierailut ovat olleet toivottuja ja palaute on ollut hyvää.

- Oppilaat muistavat Maito ja Terveys ry:n aiempien vuosien eläinaiheiset julisteet ja lautasmallijulisteen. Olen kuullut, että käyntini jälkeen kouluaterialla on käyty keskustelua mm. lautasmallista, Sini iloitsee.

Päivää vietetään monella tavoin maailmalla

Kansainvälistä koulumaitopäivää juhlistetaan monella tavoin eri maissa. Esimerkiksi Itävallassa koulumaidosta tiedotetaan kouluja. Kolme maan ministeriä on allekirjoittanut kouluille lähetetyn kirjeen. Argentinan Chivilcoyssa meijeriyritys Mama Mecha järjestää koululaisille ja opettajille sekä lastenlääkäreille, ravitsemusasiantuntijoille ja hammaslääkäreille ison piknikin, jonka aikana mm. keskustellaan maidon merkityksestä ja urheillaan.

Meillä Suomessa koulumaitopäivä on jokaisena koulupäivänä. Oppilaille on tarjolla maksuton, täysipainoinen koululounas, mikä sisältää lasillisen rasvatonta maitoa tai piimää.

Kansainvälinen koulumaitopäivä on FAO:n lanseeraama ja koordinoima. Päivää on alettu viettää, koska haluttiin kertoa koulumaidon tärkeästä merkityksestä maailman lasten ravitsemuksessa. Syyskuun viimeinen keskiviikko on valittu siksi, että se on koulupäivä useimmissa maissa.

maidon ja ravitsemuksen asiantuntija, Maitolähettiläs Sini Kokkola, puh. 050 412 7127, info(at)maitojaterveys.fi

Linkki FAOn koulumaitosivuille http://www.fao.org/economic/est/est-commodities/dairy/school-milk/16th-world-school-milk-day-wsmd/en/