Vappujuomaksi vaihteeksi ”Bileiden piristystä”

27.04.2017

Sima ja sitä vahvemmat juomat ovat perinteisesti kuuluneet suomalaiseen vappuun. Maito ja Terveys ry tarjoaa ohjeen vaihtoehtoiselle vappujuomalle: Bileiden piristys. Ohje on retro, vuodelta 1976, mutta edelleen raikas. Se sopii hyvin 100-vuotiaan Suomen vapun viettoon.

Koululaiskilpailun parhaimmistosta tehty kirjanen ”Kaneli-Kallen ja Piparminttu-Pipsan maitojuomaohjeita” sisältää erilaisia maitojuomaohjeita. Kirjasen ulkoasun ja kuvituksen toteutti aikoinaan Marjaliisa Pitkäranta.

Jäätelöjuomat, johon myös ”Bileiden piristys” lukeutuu, sopivat kirjasen mukaan oivallisesti kuuman päivän viilentäjiksi ja juhlajuomiksi joko ”hippoihin” tai vieraskutsuille. Jäätelö on erityisesti perheen nuorimpien herkkua, mutta siitä pitävät myös aikuiset. Pirtelö on kätevää valmistaa tehosekoittimella.

Bileiden piristys tervetuliaismaljaksi
(10 hengelle)

vaniljajäätelöä 1 l
appelsiinituoremehua 2 dl
maitoa 1 dl
vaniljasokeria 2 tl
ananasta 300 g
appelsiinia 400 g

Jätä pienet ananas- ja appelsiinipalat päälle koristeeksi. Sekoita muut aineet tehosekoittimella kuohkeaksi vaahdoksi.

Kouluhallituksen ja Maito ja Terveys ry:n yhteistyössä järjestämän kilpailun tavoitteena oli lisätä terveellisten juomien ja välipalojen käyttöä ja kehittää oppilaiden luovaa toimintaa sekä aloite- ja arviointikykyä. Hyvän nimen lisäksi vaatimuksena oli omaperäisyys, maittavuus, taloudellisuus ja ravitsevuus. Kilpailu oli osa ravinto- ja liikuntakampanjaa.

#syödäänyhdessä
#suomi100