Rasvaton maito yhä suositumpaa kouluissa

30.03.2017

Rasvattoman maidon osuus koulumaidosta on kasvanut pitkään. Viime kouluvuoden (2015-2016) aikana sen osuus juodusta koulumaidosta oli 68 %, kun reilu 10 vuotta sitten sen osuus oli 40 prosenttia.

Ykkös- ja kevytmaidon suosio on hyvin tasainen. Ykkösmaitoa kului viime vuonna 14 % ja kevytmaitoa 16 % kaikesta koulumaidosta.

Täysmaidon osuus on pysynyt hyvin tasaisena: sen osuus koulumaidosta oli sama noin kolme prosenttia sekä viime kouluvuonna että kymmenen vuotta sitten. Täysmaitoa käytetään pääasiassa ruoanvalmistukseen.

Lasillinen rasvatonta maitoa koululounaalla on osa lautasmallin mukaista ateriaa. Se täydentää muun aterian ravintosisältöä mm. proteiinilla, kalsiumilla, jodilla, B-ryhmän vitamiineilla ja D-vitamiinilla. Maidon houkuttelevuutta lisää mahdollisuus valita eri maitolaaduista. Kylmä, raikas maito maistuu oppilaille parhaiten.