Naistenpäivänä kiinnitetään huomiota naisten luustoon

07.03.2016

– Luusto hyötyy maitovalmisteista

Luusto tarvitsee kalsiumia koko elämän ajan, myös aikuisella naisella ennen vaihdevuosia. Kolme annosta vähärasvaisia, nestemäisiä maitovalmisteita ja pari juustoviipaletta päivässä on suositeltava määrä kalsiumin saannin riittävyydeksi.

Maitovalmisteissa on myös muita luustolle tärkeitä ravintoaineita, kuten hyvälaatuista proteiinia, D-vitamiinia lisättynä, kaliumia ja magnesiumia.

Päivän maitoannokset saa helposti täyteen, kun juo joka aterialla maitoa tai piimää. Vaihtoehtoja on mm. rasva-, laktoosi- ja proteiinipitoisuuksissa. Jos maito ei maistu, hapanmaitovalmisteet ja juusto sopivat aamu-, väli ja iltapalalle. Maitovalmisteita voi käyttää myös ruuanvalmistuksessa.

Lujaluusto.fi-sivustolla kerrotaan mielenkiintoisella tavalla naisen luustosta. Siellä voi myös testata, kuinka hyvin tunnet luustosi.

Lisätietoja:
Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija ja viestintäpäällikkö Katariina Lallukka, puh. 0400 566 202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi