Maitovalmisteet edistävät rasvanpolttoa laihdutuksessa – jogurtista hyötyä kansanterveydelle

21.01.2016

Noin kolme annosta vähärasvaisia maitovalmisteita päivässä voi edistää rasvakudoksen vähenemistä laihdutuksen aikana. Tämä todettiin tuoreessa usean tutkimuksen yhteenvedossa British Journal of Nutrition -julkaisussa.

Painonlaskuun maitovalmisteilla ei artikkelissa havaittu olevan vaikutusta. Sen sijaan laihtumisen kohdistuminen rasvakudokseen oli maitovalmisteiden käytön etuna.

Jogurtista hyötyä painonhallintaan

Toisessa systemaattisessa usean tutkimuksen katsauksessa tarkasteltiin jogurtin vaikutusta painoon. Jogurtin kulutus liittyi matalampaan BMI:iin, vähäisempään painoon tai pienempään painonnousuun, kapeampaan vyötärönympärykseen ja vähäisempään kehon rasvapitoisuuteen normaalipainoisilla, ylipainoisilla ja lihavilla tutkittavilla.

Jogurtista on keskusteltu vilkkaasti viime päivinä. Tutkimusnäyttö jogurtista on pääosin myönteistä, kuten tässä painoon liittyvässä tutkimuksessa. Jogurtista voi olla etua jopa parempaan kansanterveyteen, kuten systemaattisen katsauksen kirjoittajat sanovat artikkelissaan:

”Jogurtti ei ole ihmelääke ylipainoon ja lihavuuteen, mutta sen lisäämisellä päivittäiseen ruokavalioon voidaan helpottaa merkitsevästi kehon rasvakudoksen vähenemistä”, toteavat tutkijat. ”Tämä helppo ja edullinen ruokavalion muutos voi auttaa vähentämään lihavuuden vaikutusta ja parantaa kansanterveyttä.”

Suomessa Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittelee maitovalmisteita nautittavaksi 5-6 desilitraa ja muutama juustoviipale päivittäin.

Lähteet:
Booth AO ym. Effect of increasing dietary calcium through supplements and dairy food on body weight and body composition: a meta-analysis of randomized controlled trials. Systematic Review with Meta-Analysis. Br J Nutr 2015:114;1013–1025.

Eales J ym. Is consuming yoghurt associated with weight management outcomes? Results from a systematic review. Int J Obes 2015, published online 7.10.2015(1–16).

Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija Katariina Lallukka, puh. 0400 566 202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi