Maitoa nestetasapainon palautumiseen liikkuvilla lapsilla

04.05.2016

Rasvaton maito oli tehokkaampi nestetasapainon palauttaja lämpimässä säässä urheilevilla lapsilla kuin hiilihydraatti-elektrolyyttiliuos tai pelkkä vesi, selvisi tuoreessa kanadalaisessa tutkimuksessa 7-17-vuotiailla pyöräilevillä lapsilla.

Se paransi nestetasapainoa ja vähensi nesteen erittymistä virtsaan enemmän kuin toiset juomat.

Vähärasvaista maitoa pidetään tehokkaana nestetasapainon palauttajana aikuisilla. Lapsilla aiheesta tehtyä tutkimustietoa on niukasti. Kanadalainen tutkimus oli ensimmäinen, jossa selvitettiin rasvattoman maidon tehoa harjoituksen jälkeisenä juomana urheilevilla lapsilla.

Viimeaikoina aikuisilla tehdyissä tutkimuksissa on havaittu, että palautumisjuomassa kannattaa olla proteiinia, jotta nestetasapainon palautuminen tehostuu. Erityisesti vähärasvaisesta maidosta näyttää olevan hyötyä palautumisjuomana sen sisältämien elektrolyyttien ja proteiinien takia, tutkijat pohtivat.

Tutkimuksessa 19 tyttöä ja 19 poikaa pyöräilivät lämpimässä 2x20 minuuttia. He saivat nestehukkaan suhteutetun määrän joko vettä, hiilihydraatti-elektrolyyttiliuosta tai rasvatonta maitoa ja heidän palautumistaan seurattiin suorituksen jälkeen kaksi tuntia. Jokainen lapsi osallistui kokeeseen kolme kertaa ja sai joka kerralla eri tutkimusjuomaa.

Kuvassa Maitolähettiläs 2012 Kati Riekkinen (nykyisin Laine). Kuvaaja: Terhi Honkonen

Lähde:

Volterman KA ym. Effect of milk consumption on rehydration in youth following exercise in the heat. Appl. Physiol. Nutr. Metab. 2014:39;1257–1264.

Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija ja viestintäpäällikkö Katariina Lallukka, 0400 566 202, katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi