Jogurtista on hyötyä painonhallinnassa

06.04.2016

Säännöllinen jogurtin syöminen kannattaa, jos laihduttaminen tai painonhallinta on mielessä. Tieteellisten tutkimusten perusteella näyttää siltä, että jogurtti auttaa säätelemään energiatasapainoa. Jogurtin vaikutus painonlaskuun on joissain tutkimuksissa ollut jopa useamman kilon.

Jogurtti saattaa vähentää runsaasti energiaa sisältävien elintarvikkeiden syömistä. Lisäksi jogurtin ja muiden maitovalmisteiden ravintoaineilla kalsiumilla ja proteiinilla voi olla myönteistä vaikutusta ruokahalun säätelyyn. Myös jogurtissa olevilla maitohappobakteereilla on todennäköisesti vaikutusta energiansaantiin.
Jogurtin vaikutuksia painoon pohtivat kanadalaiset tutkijat katsausartikkelissaan Nutrition Reviews -julkaisussa.

Parantaa myös sydänterveyttä

Maitovalmisteet olivat elintarvikeryhmä, joka parhaiten kuvasi matalaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin nuorilla eurooppalaisessa HELENA-tutkimuksessa. Erityisesti kehon rasvapitoisuus oli pienempi ja hengitys- ja verenkiertoelimistön kunto oli parempi jogurttia sekä maito- ja jogurttijuomia käyttävillä nuorilla.
HELENA-tutkimukseen osallistui reilu 3500 nuorta kahdeksasta Euroopan kaupungista. Nuoret olivat 12-18-vuotiaita.

Lähteet:
Moreno LA ym. Dairy products, yogurt consumption, and cardiometabolic risk in children and adolescents. Nutrition Reviews 2015:73(S1):8–14.
Tremblay A ym. AImpact of yogurt on appetite control, energy balance, and body composition Nutrition Reviews 2015:73(S1):23–27.

Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija ja viestintäpäällikkö Katariina Lallukka, 0400 566 202, katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi