Viisas painonhallitsija ei hyljeksi maitovalmisteita

23.01.2015

Paino pysyy helpommin hallinnassa, kun muistaa pitää maitovalmisteet ruokavaliossaan. Maitovalmisteilla on tuoreiden tutkimusten mukaan pieni painonnousua hillitsevä ja ruuan kalsiumilla painonlaskua edistävä vaikutus.
Tanskalaisessa tutkimuksessa kalsiumin saanti ruuasta liittyi lievään painonlaskuun kolmen tutkimuksen tarkastelussa. Tutkijat toteavat, että tanskalaiset saavat kalsiumistaan valtaosan maitovalmisteista. Näin ollen myös maidon muilla osilla kuten proteiinilla on voinut olla vaikutusta tutkittavien painonlaskuun.

Amerikkalaisessa seurantatutkimuksessa havaittiin, että yli kolme annosta maitovalmisteita päivässä nauttivat lihoivat vähemmän kuin alle annoksen päivittäin käyttävät. Vuosittainen painonnousu oli maitovalmisteiden käyttäjillä 100 grammaa vähäisempää kuin niukasti tai ei lainkaan maitovalmisteita käyttävillä.

Espanjalaisessa tutkimuksessa annoksen jogurttia päivässä nauttineet olivat harvemmin lihavia tai ylipainoisia kuin alle kaksi annosta sitä syöneet. Hedelmiä runsaasti syöneillä jogurtinkuluttajille yhteys painoon oli vielä vahvempi.

Tutkimuksiin osallistui 3400-8500 aikuista.

Lähteet:
Larsen SC ym. Interaction between genetic predisposition to obesity and dietary calcium in relation to subsequent change in body weight and waist circumference. Am J Clin Nutr 2014;99:957–65.
Wang H ym. Longitudinal association between dairy consumption and changes of body weight and weist circumference: the Framingham heart study. Int J Obes 2013 (published online).
Martinez-Gonzalez MA ym. Yogurt consumption, weight change and risk of overweight/obesity: The SUN cohort study. Nutr Metab Cardiovasc Dis 2014:24:1189-96.

Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija Katariina Lallukka, puh. 0400 566 202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi