Naisten luusto hyötyy maitovalmisteista

06.03.2015

Nainen, juotko maitoa tai piimää aterialla? Syötkö juustoa tai jogurttia? 

Luusto tarvitsee kalsiumia koko elämän ajan, myös aikuisella naisella ennen vaihdevuosia. Kolme annosta vähärasvaisia, nestemäisiä maitovalmisteita ja pari juustoviipaletta päivässä on suositeltava määrä kalsiumin saannin riittävyydeksi.

Päivän maitoannokset saa helposti täyteen, kun juo joka aterialla maitoa tai piimää. Vaihtoehtoja on mm. rasva-, laktoosi- ja proteiinipitoisuuksissa. Jos maito ei maistu, hapanmaitovalmisteet ja juusto sopivat aamu-, väli ja iltapalalle. Maitovalmisteita voi käyttää myös ruuanvalmistuksessa.

Luusto tarvitsee muutakin kuin kalsiumia

– Kalsium ja proteiini ovat avainosassa luuston terveydessä, kirjoittaa professori Rizzoli katsauksessaan American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä. – Myös mm. kaliumilla ja magnesiumilla on tärkeä osa luuston terveydelle. Maitovalmisteet ovat optimaalinen näiden ravintoaineiden lähde.

– Kasvattamalla kalsiumin ja proteiinin saantia käyttämällä maitovalmisteita on mahdollista parantaa ja ylläpitää luuston terveyttä ja suojautua murtumilta lapsuudessa, nuoruudessa ja myöhemmin elämässä, Rizzoli kiteyttää. 

Lähteet:
Terveyttä ruuasta. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014.
Rizzoli R. Dairy products, yogurts, and bone health. J Am Clin Nutr 2014;99(suppl):1256S-62S.
Lisätietoja:
Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija Katariina Lallukka, puh. 0400 566 202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi