Luusto tarvitsee liikuntaa ja kalsiumia

10.07.2015

Mitä vahvan luuston kasvattaminen vaatii? Mikä on perimän vaikutus ja mitä asialle voi itse tehdä?

On vahvaa tieteellistä näyttöä, että kuormittava liikunta ja kalsiumin riittävä saanti edistävät kasvavan luuston muodostumista. Kohtalaisen vahva tieteellinen näyttö on myös maitovalmisteiden käytön ja D-vitamiinin riittävän saannin hyödyistä luuston vahvistamiseen. Näyttö muiden elintapojen yhteydestä luustoon on heikompaa.

Elintavat määrittävät luuston huippumassasta 40–60 prosenttia. Luuston huippumassan kerryttämiseen kannattaa keskittyä jo lapsena ja nuorena, sillä 40 prosenttia luuston huippumassasta kertyy puberteetti-iässä. Liikunnan vaikutus luustoon on tehokkaampaa, kun se aloitetaan jo ennen puberteettia, kuin jos se aloitetaan myöhemmin.

Lähde: Weaver CM. Parallels between nutrition and physical activity: research questions in development of peak bone mass. Research Quarterly for Exercice and Sport. 2015:86;103-106.

Maitovalmisteista saa kalsiumia ja D-vitamiinia

Maito ja muut maitovalmisteet ovat hyviä kalsiumin lähteitä. Kolme lasillista maitoa tai piimää ja muutama juustoviipale päivässä turvaavat kalsiumin riittävän saannin. Vaihteluna voi nauttia myös muista maitovalmisteista. Mm. jogurtissa, viilissä, rahkassa on maidon tavoin kalsiumia ja muita maidon ravintoaineita.

Maidosta ja piimästä saa myös D-vitamiinia. Nykyisin sitä on lisätty myös moneen muuhun maitovalmisteeseen. Kolmesta maitolasillisesta saa jo 60 prosenttia suositeltavasta D-vitamiinin määrästä päivässä.

Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija ja viestintäpäällikkö Katariina Lallukka, 0400 566202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi