Huomenna juhlistetaan koulumaitoa kansainvälisesti!

28.09.2015

Keskiviikkona 30.9. vietetään jälleen kansainvälistä koulumaitopäivää ympäri maailman. Tuota joka syyskuun viimeinen keskiviikko juhlistettavaa päivää on vietetty jo 15. vuonna ja nyt siis 16. kertaa.
Maito ja Terveys ry postitti alakouluille ja tilauksesta moneen muuhunkin kouluun iloiset julistesarjat, joissa hauskat eläinhahmot pohtivat maidon merkitystä oivaltavasti. Lisäksi kouluja rohkaistaan ottamaan päivä esille esimerkiksi pienellä arjesta poikkeavalla maitovalmisteella, kuten kaakaolla tai trendikkäällä smoothiejuomalla.

EU:n koulumaitotuki edistää lasten hyvinvointia

Suomessa koulumaitopäivä on joka koulupäivä. EU on tukenut koulumaidon tarjoamista jo vuodesta 1995 lähtien. Tuen tarkoituksena on lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveellisten elämäntapojen sekä terveys- ja ruokakasvatuksen edistäminen.

Suomessa on laadittu koulumaitostrategia seuraavaksi viideksi vuodeksi kesällä. Strategia on luettavissa internetissä: Koulumaitostrategia.

Tietoa maailmalta

Kansainvälisen koulumaitopäivän viettoa maailmalla koordinoi FAO. Päivää on perinteisesti vietetty yli 30 maassa ympäri maailman. Päivän vieton tarkoituksena on kiinnittää huomiota koulumaidon merkitykseen oppilaiden ravitsemuksessa.

FAO tiedottaa päivän tapahtumista sitä mukaa, kun päivää viettävät maat ilmoittavat juhlinnan tavoistaan. Useimmat lähettävät tietoa jälkikäteen kuvien kera.

Linkki julisteisiin pdf:nä

Lisätietoa:
ravitsemusasiantuntija Katariina Lallukka, puh. 0400 566 202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi
Suomen koulumaitostrategia http://www.mmm.fi/attachments/ruoka/MzG3sndPp/koulumaitostrategia_fi.pdf
FAOn koulumaitosivut http://www.fao.org/economic/est/est-commodities/dairy/school-milk/16th-world-school-milk-day-wsmd/en/