Maidon vitamiinit

Vitamiinit ovat orgaanisia yhdisteitä, joista useimpia ihmisen elimistö ei osaa valmistaa. Siksi niitä tarvitaan ravinnossa pieniä määriä elintoimintojen ylläpitämiseen. Vitamiineja tunnetaan 13. Jokaisella vitamiinilla on erityinen tehtävänsä. Vitamiinit jaetaan rasvaliukoisiin (A-, D-, E- ja K-vitamiinit) ja vesiliukoisiin (B-ryhmän vitamiinit ja C-vitamiini).

Vesiliukoiset vitamiinit

Tiamiini (B1-vitamiini) säätelee hiilihydraattien aineenvaihduntaa. Se vaikuttaa ruokahaluun, yleiskuntoon ja hermoston toimintaan. Suomalaiset saavat 10 prosenttia tiamiinistaan maitovalmisteista.

Riboflaviini (B2-vitamiini) säätelee energia-aineenvaihduntaa ja on välttämätön kasvulle ja kehitykselle. Se edistää hyvää yleiskuntoa ja estää kieli-, huuli- ja ihotulehduksia. Maitovalmisteet ovat ylivoimainen riboflaviinin lähde. Lähes 50 prosenttia ruokavalion riboflaviinista saadaan maitovalmisteista.

Kobalamiini (B12-vitamiini) vaikuttaa hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien aineenvaihduntaan. B12- vitamiinia on vain eläinkunnan tuotteissa. Vitamiinin saannin turvaamiseksi kasvisruokaa on hyvä täydentää maitovalmisteilla. Suomalaiset saavat maitovalmisteista vajaan kolmanneksen päivän kobalamiinista.

C-vitamiini on yleiskunnon vitamiini. Sitä tarvitaan kasvuun, luuston, hampaiden, limakalvojen ja ienten kuntoon. Vastalypsetyssä maidossa on jonkin verran C-vitamiinia ja kirnupiimään sitä lisätään säilyvyyden parantamiseksi. Osa maidon C-vitamiinista häviää pastöroinnissa ja varastoinnin aikana, mutta siitä huolimatta sitä on maidossa jäljellä vähän. Kasvikset, marjat ja hedelmät ovat parhaita C-vitamiinin lähteitä.

Rasvaliukoiset vitamiinit

A-vitamiini on välttämätön kasvulle, ihon ja limakalvojen kunnolle sekä näkö- ja lisääntymiskyvylle. Maito on hyvä A-vitamiinin lähde. Suomalaiset saavat viidenneksen A-vitamiinistaan maitovalmisteista ja meijerirasvoista.

Rasvaliukoisten vitamiinien määrä vaihtelee maidon rasvapitoisuuden mukaan. Rasvattomissa maitovalmisteissa ei ole A-vitamiinia.

A-vitamiinia on maitorasvan lisäksi sisäelimissä, kananmunassa ja kalarasvoissa. Kasvikset sisältävät karoteenia, A-vitamiinin esiastetta, joka muuttuu elimistössä A-vitamiiniksi.

D-vitamiini on luuston ja hampaiden vahvistaja. Se edistää kalsiumin ja fosforin imeytymistä ja hyväksikäyttöä. D-vitamiinin paras lähde on auringonvalo, joka muuttaa ihossa olevan vitamiinin esiasteen D-vitamiiniksi. Pohjoisen sijaintimme ja vähäisen auringonvalon vuoksi myös ravinnon D-vitamiinilla on merkitystä.

Maidot, piimät ja osa muista hapanmaitovalmisteista D-vitaminoidaan. Valtaosaan vitamiinia lisätään 1 mikrogramma/100 grammaa. Luomutuotteisiin ei D-vitamiinia lisätä.

Vitamiinien hyväksikäyttö maidosta on tehokasta, koska:

  • maitorasvan rakenne edistää rasvaliukoisten vitamiinien imeytymistä

  • vesiliukoisista B-ryhmän vitamiineista useimmat ovat maidossa vapaassa muodossa ja näin ollen helposti imeytyviä

  • maidossa ei ole vitamiinien imeytymistä häiritseviä yhdisteitä

  • maito sisältää vitamiinien imeytymistä edistäviä yhdisteitä

Lähde:
Maito ja Terveys ry, Maitotietoa